منتـــدى نســــــ قــمـــــــر ــــــــــــمه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موضوع عن الصداقه ومعانيها عند كل واحد فينا

3 مشترك

GMT + 8 Hours موضوع عن الصداقه ومعانيها عند كل واحد فينا

مُساهمة من طرف Admin الخميس نوفمبر 29, 2007 4:49 am

انا النهارده جايب ليكم موضوع جامد اوي موضوع بجد عايز ردكم فيه عايز اقولكم
يعني ايه صداقه ؟؟
يعني ايه الواحد يبقي ليه صديق؟؟
يعني ايه صديق بجد مش صاحب وخلاص؟؟
ومين هو الصديق اللي بتعزه قول اسمه؟؟
قول ايه صفاته ايه علشان بقي صديق ليك؟؟
وهل في فرق بين الصاحب والصديق ؟؟؟
ومين الصاحب ومين الصديق؟؟
طبعا الكل ليه اصدقاء كتير بس ليك صديق محبب ليك او ليكي
ها فهمتوا انا اقصد ايه وفي اسئله كتير بس عايزين نعرف ونفكر مع بعض لو اي حد عنده حاجه عن الصداقه انا مقولتهاش يقول
الصداقه شيء مهم اوي وناس كتير بترد
بس انا هختلف في حاجه معاكم في حاجه اللي يرد في الموضوع ده يكون قري الرد اللي فوقيه كويس ويقول رائيه كويس علي اللي فوقيه ويسيب فاصل او مسافه ما بين رده علي اللي فوقه وبعدين يقول رده بس عايز حد يرد عليه
وانا اقولكم اهو انا بقول
معني الصداقه عندي: الحب الاخلاص الوفاء الامان
الصداقه ليها معانى كتير جداااااااا
اولا الصديق صديق الشده صديق الفرح صديق العمر
الصديق هو الانسان الى اأتمنه على اسرارى
وينصحنى وانصحه
الصديق الى يقف بجانبى وقت المحنه
الصديق وقت يفرح لى وقت الفرح
الصديق الى يدلى على الطريق الصحيح
مش الطريق الغلط
كلام كتير عن الصديق بس نفتح الموضوع ونتكلم فيه كلنا
Admin
Admin
مدير المنتدى
مدير المنتدى

ذكر عدد الرسائل : 43
البلد : مصر
العمل/الترفيه : أعمال حرة

https://nesmet-2mar.yoo7.com

GMT + 8 Hours رد: موضوع عن الصداقه ومعانيها عند كل واحد فينا

مُساهمة من طرف نسمه قمر الإثنين ديسمبر 10, 2007 8:01 pm

برائيي الشخصي ادمن الصداقة لها عدة تعابير ممكن ان نطرحها باساليب مختلفة ولكن النهاية واحدة اي المعنى واحد رائيي ونظرتي للصداقة هي كالتالي ادمن
الصداقة هي عطف متبادل بين شخصين حيث يريد كنل منهما الخير للاخر مع العلم بتلك المشاعر المتبادلة فيما بينهما
والصديق هو من يعيش معك والذي يتحد واياك في الاذواق والذي تسره مسراتك وتحزنه احزانك وبذلك تقوم الصداقة على المعاشرة والتشابه والمشاركة الوجدانية
والصداقة هي احدى الحاجات الضرورية للحياة لانه لا يقدر ان يعيش احد بلا اصدقاء مهما توفرت له الخيرات فالأصدقاء هم الملاذ الذي نلجأ اليه وقت الشدة والضيق والصداقة ضرورية للشباب لانها تمده بالنصائح التي تحميه من الزلل وهي مهمة للشيخ تعينه حيث يتقدم العمر ويضعف البدن
ويقول ارسطو قوله الرائع (( متى احب الناس بعضهم البعض لم تعد حاجة الى العدل غير انهم مهما عدلوا فانهم لا غنى لهم عن الصداقة
الصداقة من الصدق والصدق نقيض الكذب وبهذا تكون الصداقة هي صدق النصيحة والاخاء والصديق هو المصادق لك والجمع صدقاء وصدقان واصدقاء واصادق وقد يقال للواحد والجمع والمؤنث صديق
والصداقة تعني ايضا اتفاق الضمائر على المودة وهناك فرق بين الصاحب والقرين وقد كتب الكثير من العرب في موضوع الصداقة
مشكووووووووووووووووور يا ادمن
موضوع فعلا يستحق النقاش
المزيد ادمن؟

نسمه قمر
نسمه قمر
مدير المنتدى
مدير المنتدى

انثى عدد الرسائل : 88

GMT + 8 Hours رد: موضوع عن الصداقه ومعانيها عند كل واحد فينا

مُساهمة من طرف سمية السبت ديسمبر 15, 2007 11:33 am

الصداقه من اقوى العلاقات الانسانيه,علاقه يميزها انها تجمع عدة مشاعر واحاسيس في اطارها مثل المحبه ،التضحيه وغيرها.
يمكن اغلبنا او اقدر اقول يمكن كلنا حصلت له مواقف مع اصدقاءه منها الحلو ومنها المر,منها اللي تقوي العلاقه ومنها اللي تنهيها.

بس للاسف صارت الصداقة الحقيقية عملة نادرة هالايام وانتشرت صداقة المصلحة
في رأيي الصديقة الحقيقية هي اللي تعينني عالخير وتكتم السر وتدافع عني في غيابي
ومواصفات الصديقة انها تكون متدينة وقلبها طيب وخلوقة وتعينني على طاعة الله سبحانه وتعالى
ان حاجة الانسان الى الصديق في جميع مراحل حياته شي ضروري ، في طفولته وشبابه وكهولته وشيخوخته حاجة الى صحبة الاخرين وخلتهم ومثلما يسر المرء للصديق الموافق والصاحب المخلص هو يتألم من الوحده ويعاني من افتقاده للصديق الجدير بهذه الصداقه ، قال : رسول الله صلى الله عليه وسلم (المرء على دين خليله) وقرينه وروي ان النبي سليمان عليه السلام قال: لاتحكموا على رجل بشيء حتى تنظروا الى من يصاحب فإنما يعرف الرجل باشكاله واقرانه .. فالصديق الفاضل ثروه حياتيه عظيمة وعنصر من عناصر السعادة الانسانيه ولقد حث الرسول صلى الله عليه وسلم المسلمين على اختيار القرين العاقل المؤمن والمتبع لهدي الله وسنة نبيه واشى الى منافع ذلك لان الصديق الجاهل يجرك الى المعاصي ولا ينفعك في يوم تقول فيه (( ياليتني لم اتخذ فلاناً خليلاً))
وقالوا في الصديق :* الصديق وقت الضيق
* صديقك من صدقك لامن صّدقك .
* قل لي من تجالس اقل لك من انت .
* رب اخاً لك لم تلده أمك .
بالنسبة لي هناك الكثير من الصديقات أتمنى لو انني لم أعرفها أبدا وأيضا هناك صديقات أتمنى لو أني عرفتهم من زمان وأمضي كل حياتي اتكلم معاهم لأنهم فعلا صديقات حقيقيات
سبعة يظلهم الله بظله يوم لا ظل إلا ظله أحدهم من أحب شخصا في الله
لا لسمعة او مصلحة فقط احبه في الله هدا هو معنى الصداقة والحب في الله
أسأل الله لي ولكم الوصول الى هده المرتبة العالية .
"أمـــــــــــــــــــــــــــــــين"جزاك الله خيرا أخي الكريم على الموضوع الرائع
سمية
سمية
مشرفه المنتدى العام
مشرفه المنتدى العام

انثى عدد الرسائل : 94

- مواضيع مماثلة